Köpvillkor

När du beställer från Krisskydd.se (Krisskydd Sverige AB, organisationsnummer: 559345-8994) godkänner du samtliga köp- och leveransvillkor som finns angivna nedan.

Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du användning av cookies.

1. Köp

Ett köp har skett när du som kund har fått en orderbekräftelse till din e-postadress. När vi har mottagit din beställning skickar vi genast en orderbekräftelse till din e-post. Vänligen kontrollera att dina adressuppgifter stämmer när du tar emot din orderbekräftelse och säkerställ att ditt efternamn finns avgivet på dörr/brevlåda.

För att handla hos Krisskydd.se måste du vara 18 år eller ha målsmans godkännande.

Kom ihåg att behålla din orderbekräftelse! Den är (förutsatt att betalning för ordern är gjord) ditt kvitto på köp hos oss.

2. Betalning

Vi erbjuder flera olika sätt att betala dina produkter via våra samarbetspartners. Du kan välja att betala med faktura, kort och direkt-bankbetalning. Vi har ingen faktura-avgift och du kan även välja att dela upp din betalning.

3. Pris 

I våra priser ingår moms med 25 %. 

4. Leverans

Vår normala leveranstid för lagervaror är 3-5 arbetsdagar från det att beställningen har gjorts. 

Våra leveranser skickas med Posten. Posten levererar de flesta mindre paket hem till dörren. Större paket och paket med högre värde måste hämtas ut hos ett postombud. Du måste ha din legitimation tillhanda i fall paketet hamnar på ett utlämningsställe och måste hämtas ut av dig personligen, var därför noga med att ange korrekt namn samt ha en giltig legitimation vid beställning.

Vid beställning av digitala produkter sker leveransen direkt. Vänligen observera att ångerrätten inte gäller vid köp av digitala produkter.

För ej utlösta varor debiteras en administrativ avgift om 395 kr. Denna avgift debiteras om du inte hämtar ut ditt paket eller om du uppger felaktig adressuppgift som orsakar att paketet skickas åter till oss. Var mycket noga med att alltid ange korrekt namn & leveransadress, du är själv ansvarig om adressen är felaktig och varorna inte når fram till dig. Om du behöver ändra namn eller leveransadress efter att ditt paket är skickat kan vi hjälpa till med detta mot en administrativ avgift på 250 kr.

Vid fraktsätt då försändelsen lämnas i din brevlåda har du själv ansvar över försändelsen från och med att Postnord lämnat och registrerat leveransen. Om du själv kontaktar Postnord och ändrar leveransinstruktioner eller fraktsätt är du själv ansvarig för att paketet når fram till dig.

5. Ångerrätt / Öppet köp 

  • Tidsram: Du har rätt att ångra ditt köp och returnera varan inom 14 dagar från det att du mottagit den.
  • Skick på varan: Produkten måste returneras i nyskick, i originalförpackning, med alla lappar och etiketter intakta.
  • Förpackning och transport: Du ansvarar för att packa produkten noggrant så att både varan och förpackningen skyddas under transport. Om skador uppstår eller varan inte returneras i nyskick kan returen nekas eller ett avdrag göras för värdeminskning.

Returprocess

  1. Kontakta oss via e-post: Skicka ett mejl till [email protected] och inkludera ditt ordernummer.
  2. Få retursedel: Vi skickar dig en retursedel via e-post.
  3. Kostnad för retur:
    • Paket under 250 gram: 69 kr
    • Paket över 250 gram: 99 kr
    • Denna avgift dras av från din återbetalning.

Återbetalning

  • Återbetalningen sker först efter att vi mottagit och godkänt din retur.
  • Din retur måste ha inkommit till oss senast 14 dagar från det att du meddelat oss om att du vill använda din ångerrätt.

Digitala produkter

  • Köpet av digitala produkter kan inte ångras eftersom leveransen sker direkt och dessa undantas från ångerrätten.

Frågor om betalning

  • För frågor om betalning eller faktura, vänligen kontakta Klarna kundtjänst på telefon 08 – 120 120 10.

Mer information

Konsumentverket har tagit fram en ångerblankett som du kan använda när du vill ångra ett avtal. Du hittar blanketten här.

6. Reservationer 

Krisskydd.se reserverar sig för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från sina leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför Krisskydd.se:s kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan. 

7. Leveransförseningar 

Ibland kan leveransförseningar uppstå. Om det inträffar frånsäger sig Krisskydd.se allt ersättningsansvar till dig som kund för den eventuella skada som förseningen kan ha åstadkommit.

8. Force Majeur

Skulle oförutsedda händelser som ligger utanför Krisskydd.se:s kontroll inträffa (exempelvis krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och andra jämförbara händelser) och dessa händelser gör att Krisskydd.se inte kan hålla sitt avtal till dig som kund, befrias Krisskydd.se från detta p.g.a. ovanstående anledningar.

9. Transportrisken 

Din order skickas med Postnord som transport-partner. Skulle ditt paket mot förmodan komma bort eller skadas under frakten till dig står Krisskydd.se för detta. Vid en eventuell retur till Krisskydd.se är det du tillsammans med vald speditör som står för fraktrisken. Om din retur inte inkommer till Krisskydd.se måste du betala för din order. För din säkerhet rekommenderar därför Krisskydd.se att returer skickas med spårbar post. Du ska vid anmodan från Krisskydd.se skicka spårnings-nummer för returen. 

10. Skadat gods

När du får hem ditt paket i brevlådan är det viktigt att du omedelbart tittar igenom det. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till Posten. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss så fort som möjligt efter att det har inträffat, men detta måste göras senast inom en vecka från det att du tagit emot din beställning.

11. Personuppgifter 

Vi följer dataskyddsförordningen GDPR. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter enligt GDPR i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt personuppgiftslagen rätt att få tillgång till den information som vi registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i sådana fall via e-post.

12. Kundservice

Krisskydd.se erbjuder kundservice via mail. Du når oss via vårt kontaktformulär och vi svarar på frågor från våra kunder inom 48 timmar under arbetsdagar, oftast snabbare än så. 

13. Reklamationer

Om du tar emot en trasig vara så kan du göra en reklamation till oss. Vid reklamationer så ersätter vi dig med en ny felfri vara.

Om du avser att reklamera en produkt som du valt att betala med faktura är det viktigt att du betalar fakturan innan förfallodatum för undvika extra kostnader. Vi kan tyvärr inte flytta fram fakturor tills dess att ett reklamations-ärende är färdigt.

Observera att ett handläggningstiden för reklamationsärenden normalt är ca. 10-15 arbetsdagar men kan under vissa perioder vara längre pga. hög belastning.

Vänligen kontakta oss direkt på [email protected] ifall du får hem en defekt vara eller om någonting som du beställt från oss går sönder, så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig så snabbt som möjligt.

Invänta svar från oss gällande din reklamation. Vi kan behöva ta in din vara för byte eller reparation och då förser vi dig med en retursedel som du får per mail. OBS! Skicka inte in produkten till oss innan ärendet är färdigt och du fått instruktioner från oss. Vi kan inte i efterhand ersätta dig för porto som du lägger ut hos Postnord när du väljer att själv skicka åter en vara.

14. Avbryta en order

Tyvärr går det inte att avbryta en order efter att den är bekräftad. Du har däremot 14 dagars ångerrätt/öppet köp, se punkt 5 för mer info.

15. Express-leverans

Genom att köpa till express-leverans till din order så går din beställning före alla vanliga ordrar i orderkön hos vår packavdelning. Varor som finns i lager skickas samma dag som du gör din beställning när du beställer senast kl. 15:00 en vardag. Varor som ej finns i lager och beställs med express-leverans går före i orderkön, du med express-leverans får då din order skickad först av alla kunder så fort varan inkommer till vårt lager.

Ordrar med express-leverans skickas och levereras normalt till ett ombud inom 1-2 arbetsdagar räknat från dagen din vara skickas från oss. För beställningsvaror gäller den leveranstid som står specificerad på respektive produkts sida. Expressleverans är en tilläggstjänst som kostar 99 kr. Denna kostnad återbetalas ej om du gör en retur på din order. Det går ej att ta bort expressleverans från en redan gjord order.

Leveranstids-garanti: Om en expressleverans dröjer mer än 7 arbetsdagar från dagen då du gör din beställning är du berättigad till en återbetalning. I annat fall återbetalas kostnaden ej.

16. Presentkort

Våra presentkort är digitala och skickas ut per mail till den som köper ett presentkort. Presentkortet kan inte växlas in mot pengar.


Företagsfaktura:

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller [email protected]. Dataskyddsombud nås på [email protected].


Krisskydd.se tillämpar lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 

Vi på Krisskydd.se värnar om den enskilde individens integritet och följer alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgifts-skydd.

Krisskydd Sverige AB
Box 48
711 21 Lindesberg

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.