ID-stölder och bedrägeri över internet blir allt vanligare och vi på Krisskydd vill ge dig tips om bra saker som du kan göra för att slippa bli utsatt.
Tänk på att vi på Krisskydd aldrig kontaktar dig och ber dig betala extra för ditt paket. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från t.ex. banken, välkända företag eller myndigheter.
Det kan se ut som att ett sms eller mail från en bedragare gäller en beställning som du gjort online. Det är vanligt att du blir ombedd att betala en summa för t.ex. införtullning eller tullkostnader.
3 varningstecken vid bedrägerier
1. Det är bråttom
Bedragare bygger ofta upp en känsla av att det är bråttom – du måste agera snabbt. Samtidigt anspelar de många gånger på rädsla. Det kan till exempel handla om att någon närstående ligger på sjukhus och behöver hjälp, eller att de säger sig se obehöriga transaktioner på ditt konto.
2. Oväntad kontakt
Ibland utger sig bedragare för att vara någon du känner. Till exempel från en bank, ett känt företag eller någon i familjen. Ett vanligt bedrägeriförsök är när en bekant som du inte haft kontakt med på länge hör av sig på Messenger och frågar hur du mår. Då finns risk att det är en bedragare som kapat din bekants Facebookprofil. Kom även ihåg att sms, telefonnummer och e-post kan förfalskas och se ut att komma från en annan avsändare än den du tror. Använd heller inte telefonens återuppringningsfunktion, då kan du komma till bedragaren i stället för den du tror är avsändaren.
3. De ber dig använda din e-legitimation
Om någon uppmanar dig att använda och signera med din säkerhetsdosa eller e-legitimation (som Mobilt BankID), klicka på länkar, ladda ner program eller skicka pengar – avsluta konversationen.
Så håller du bedragarna ute!
23/03, 2023 – Krisskydd Sverige AB